برلین

شرایط دریافت مهر خروج مشمولین

درج مهر خروج مشمولین

تمام افراد ذکور ایرانی که به سن 18 سالگی تمام می رسند، از اول ماه تولد که طی آن ماه وارد 19 سالگی می شوند مشمول قانون وظیفه عمومی می گردند.

بعنوان مثال : در صورتیکه تاریخ تولد متقاضی 1379/07/16  باشد، فرد مورد نظر از تاریخ 01/07/ 1397  مشمول شناخته می شود.

شرایط استفاده از مهر خروج مشمولین

با عنایت به ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح، تسهیلات مربوط به تردد مشمولین مقیم خارج از کشور به شرح ذیل می باشد:

1-کلیه مشمولین ایرانی مقیم خارج از کشور که حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند می توانند مجموعاً به مدت سه ماه و حداکثر دو بار در سال به کشور تردد نمایند. آندسته از مشمولانی که جهت ادامه تحصیل با مجوز سازمان نظام وظیفه  عمومی از کشور خارج گردیده اند، پس از لغو معافیت تحصیلی و ضبط وثیقه و تایید وزارت امور خارجه چنانچه دارای سه سال سابقه اقامت در خارج از کشور باشند می توانند از مهر خروج ویژه مشمولین برخوردار شوند.

2-مهر خروج ویژه مشمولین فعلا تا تاریخ 1400/12/29 درج می شود.

نکات مهم:

1-مهر تردد با قید عبارت ًتا اطلاع ثانویً از اعتبار ساقط شده است و لازم است دارندگان این مهر تردد در گذرنامه نسبت به اصلاح آن اقدام نمایند.

2-بر اساس قانون، کلیه افراد مشمول که دارای 50 سال تمام باشند از خدمت نظام وظیفه معاف بوده و شناسنامه عکسدار آنان به منزله کارت معافیت از خدمت می باشد.

3-کلیه مشمولین متولد سالهای 1346 لغایت 1354 مشمول عفو رهبری بوده و لازم است نسبت به پیگیری اخذ کارت معافیت عفو رهبری اقدام کنند. لذا مهر خروج ویژه مشمولین به آنان تعلق نمی گیرد.

4- آقایانی که «هنگام خروج از ایران» هنوز به سن مشمولیت نرسیده اند، می توانند بدون مهر اجازه خروج مشمولین از ایران خارج شوند.

5- چنانچه در گذرنامه شما «کشور محل اقامت : جمهوری اسلامی ایران» درج شده باشد، می بایستی به صورت همزمان و طبق مندرجات «بخش تغییر محل اقامت» محل اقامت خود را به «آلمان» تغییر دهید تا بتوانید از مهر اجازه خروج مشمولین استفاده فرمایید. به بیان ساده تر: تقاضای صدور گذرنامه + تقاضای تغییر محل به کشور آلمان + تقاضای مهر اجازه خروج مشمولین که با مراجعه به سامانه میخک و دریافت کد رهگیری امکان پذیر می باشد.  http://mikhak.mfa.ir

 

مدارک لازم جهت اخذ مهر خروج مشمولین در گذرنامه :

  • اصل گذرنامه معتبر
  • تکمیل پرسشنامه مخصوص صدور مجوز خروج مشمولان خارج از کشور ملصق به عکس (فرم شماره ۷)
  • ارائه کد رهگیری ویژه خروج مشمولین
  • یک قطعه عکس ۵ /۴ × ۵ /۳ رنگی جدید بیومتریک تمام رخ با زمینه روشن بدون کلاه و عینک
  • پرداخت هزینه استعلام (فقط برای اولین بار) و هزینه صدور مهر خروجی مشمولین ( لیست مبلغ خدمات کنسولی)